MasterPhDLawKandidaattiMBACoursesOnline
Keystone logo
Linköping University MSC kokeellisissa ja lääketieteellisissä biotieteissä
Linköping University

MSC kokeellisissa ja lääketieteellisissä biotieteissä

Linköping, Ruotsi

4 Semesters

Englanti

Täysaikainen

15 Jan 2026

Aug 2026

SEK 361 100 *

Kampuksella

* vain opiskelijoille EU: n, ETA: n ja Sveitsin ulkopuolelta

Johdanto

Kokeellisten ja lääketieteellisten biotieteiden maisteriohjelma valmistelee opiskelijoita tieteelliseen uraan laajassa biotieteiden kentässä painottaen erityisesti terveyteen ja sairauksiin liittyvien solu- ja molekyylimekanismien ymmärtämistä.

Ohjelma on suunniteltu tarjoamaan opiskelijoille etulinjassa tietoa biolääketieteestä ja siihen liittyvistä aiheista. Se yhdistää teoreettisen tiedon käytännön taitoihin, kuten selvästi havaitaan yksittäisissä kokeellisissa projekteissa.

LiU:n lääketieteellisten biotieteiden maisteriohjelma sai korkeimman arvosanan Ruotsin korkeakouluviranomaisen arvioinnissa Ruotsin biolääketieteen ohjelmista: viisi arvioiduista oppimistuloksista arvioitiin erittäin laadukkaaksi ja kuudes korkealaatuiseksi - paras tulos kaikista. kansainvälisiä biolääketieteen maisteriohjelmia Ruotsissa.

Ohjelman kuvaus

Kokeellisten ja lääketieteellisten biotieteiden maisteriohjelma valmistelee opiskelijoita tieteelliseen uraan laajassa biotieteiden kentässä painottaen erityisesti terveyteen ja sairauksiin liittyvien solu- ja molekyylimekanismien ymmärtämistä.

Ohjelma on suunniteltu tarjoamaan opiskelijoille etulinjassa tietoa biolääketieteestä ja siihen liittyvistä aiheista. Se yhdistää teoreettisen tiedon käytännön taitoihin, kuten selvästi havaitaan yksittäisissä kokeellisissa projekteissa.

Kursseja opetetaan useilla eri muodoilla, mukaan lukien säännölliset luennot, ongelmalähtöistä oppimista (PBL) soveltavat opetusryhmät, laboratoriotyöt ja seminaarikeskustelut. Laboratoriotunnit käyttävät tehokkaita mallijärjestelmiä havainnollistamaan moderneja lääketieteellisen biologian käsitteitä, kun taas PBL edistää elinikäistä oppimista. Kahden pakollisen alkukurssin jälkeen valinnaiset kurssit tarjoavat yksilöllisiä opintosuunnitelmia ja joustavuutta kaikkien biotieteiden opiskelijoiden työllistettävyyttä lisäävän profiilin luomisessa. Se kattaa eri alueet, kuten sydän- ja verisuonibiologia, kantasolut ja soveltava regeneratiivinen lääketiede, lääketieteellinen genetiikka ja neurobiologia. Tieteelliset päättelyt, eettiset asenteet ja monitieteinen yhteistyö ovat erityisen tärkeitä, jotta opiskelijat voidaan valmistaa itsenäiseen ja ammatilliseen biolääketieteen tulevaisuuteen.

Yksittäiset projektit, joissa opiskelijat soveltavat teoreettisia ja metodologisia tietonsa, ovat ohjelman keskeisiä osia. Ensimmäisen vuoden aikana kokeellisten ja lääketieteellisten biotieteiden projekti antaa opiskelijoille mahdollisuuden työskennellä tietyn tehtävän parissa kymmenen tai kahdenkymmenen viikon ajan. Toisen vuoden aikana suoritetaan yhden aikavälin tutkinto (pro gradu). Molemmat projektit valitaan yhteistyössä esimiehen kanssa, ja opiskelijan tavoitteena on määritellä tutkimuksen tavoite, suorittaa kokeellinen työ ja laatia kirjallinen raportti, joka sijoittaa työn nykyisen alan tietoon. Tutkinto-projekti suoritetaan tutkimuslaboratoriossa joko Linköping University tai muussa ruotsalaisessa tai kansainvälisessä yliopistossa, teollisuudessa tai julkisella sektorilla.

Kaksitasoinen ohjelma

Ohjelman lisäominaisuus on mahdollisuus rajoitetulle määrälle opiskelijoita opiskella Wienissä, Itävallassa, toisen vuoden aikana. Kokemuksen lisäksi suoritetaan tekniikan maisterin tutkinto. Wienin Technikum Wienin ammattikorkeakoulun Tissue Engineering and Regenerative Medicine -ohjelman opinnoilla on vahva yhteys teollisuuteen.

Opetussuunnitelma

esittely

Linköping University kokeellisten ja lääketieteellisten biotieteiden maisteriohjelma käsittää neljä lukukautta kokopäiväistä opiskelua, yhteensä 120 opintopistettä. Lääketieteellinen biologia on ohjelman pääopintoalue. Tieteellinen metodologia, biostatistiikka ja tiedefilosofia ovat osa pääopiskelun alaa. Ohjelma on järjestetty kursseille, ja kokeellinen ja käytännöllinen työ yhdistetään teoreettiseen tietoon, jotta eri aiheet voidaan integroida ja edetä ohjelmassa.

tavoite

Korkeakoululain 1 luvun 9 §: ssä (SFS 1992: 1434) on vahvistettu seuraavat toisen syklin kurssien ja opinto-ohjelmien yleiset oppimistulokset:

Toisen vaiheen kurssien ja opinto-ohjelmien tulee perustua pohjimmiltaan opiskelijoiden ensimmäisen syklin kursseilla ja opinto-ohjelmilla hankkimaan tietoon tai sitä vastaavaan tietoon.

Toisen syklin kursseihin ja opinto-ohjelmiin on kuuluttava erityistietojen, pätevyyden ja taitojen hankkiminen suhteessa ensimmäisen syklin kursseihin ja opinto-ohjelmiin, ja ensimmäisen syklin kursseille ja opinto-ohjelmille asetettujen vaatimusten lisäksi:

  • Lisäksi kehitetään opiskelijoiden kykyä integroida ja käyttää tietojaan itsenäisesti.
  • Kehitä opiskelijoiden kykyä käsitellä monimutkaisia ilmiöitä, kysymyksiä ja tilanteita.
  • Kehitetään opiskelijoiden mahdollisuuksia huomattavaa itsenäisyyttä edellyttävään ammatilliseen toimintaan tai tutkimus- ja kehitystyöhön. (Asetus 2006: 173).

Maisteritutkinnon kansalliset oppimistulokset (120 op)

Korkeakoulutusasetuksen (asetus 2006: 1053), pätevyysasetuksen, mukaan on perustettu seuraavat yleiset pätevyydet:

Tieto ja ymmärrys

Maisterin tutkinnon (120 opintopistettä) opiskelijan on:

  • Osoittaa tietämys ja ymmärtäminen pääopinnolla, mukaan lukien sekä laaja ala tuntemus että huomattava määrä erikoistunutta tietoa tietyillä alan aloilla sekä käsitys nykyisestä tutkimus- ja kehitystyöstä.
  • Osoittaa erikoistunut metodologinen tietämys pääaineella.

Osaaminen ja taidot

Maisterin tutkinnon (120 opintopistettä) opiskelijan on:

  • Osoita kykyä kriittisesti ja systemaattisesti integroida tietoa ja analysoida, arvioida ja käsitellä monimutkaisia ilmiöitä, kysymyksiä ja tilanteita myös rajallisella tiedolla.
  • Osoita kykyä tunnistaa ja muotoilla asioita kriittisesti, itsenäisesti ja luovasti sekä suunnitella ja käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä käyttämällä edistyneitä tehtäviä ennalta määrätyissä aikarajoissa ja myötävaikuttaa siten tiedon muodostumiseen ja kykyyn arvioida tätä työtä.
  • Osoittaa kyky puheessa ja kirjoittamisessa sekä kansallisesti että kansainvälisesti raportoida selkeästi ja keskustella päätelmistään ja tiedoista ja perusteista, joihin ne perustuvat vuoropuhelussa eri yleisöjen kanssa.
  • Osoita tutkimus- ja kehitystyöhön osallistumiseen tai itsenäiseen työskentelyyn tarvittavat taidot jollakin muulla pätevyydellä.

Tuomio ja lähestymistapa

Maisterin tutkinnon (120 opintopistettä) opiskelijan on:

  • Osoita kykyä tehdä arviointeja pääalalla tutkimuksen mukaan asiaankuuluvista kurinpidollisista, sosiaalisista ja eettisistä kysymyksistä sekä osoittaa tietoisuutta tutkimus- ja kehitystyön eettisistä näkökohdista.
  • Osoita ymmärrystä tutkimuksen mahdollisuuksista ja rajoituksista, sen roolista yhteiskunnassa ja yksilön vastuusta sen käytöstä.
  • Osoittaa kyky tunnistaa henkilökohtainen lisätietojen tarve ja ottaa vastuu jatkuvasta oppimisestaan.

Itsenäinen projekti (tutkintoprojekti)

Maisterintutkinnon (120 opintopisteen) myöntämistä vaaditaan itsenäisen hankkeen (tutkintohankkeen) suorittamiseksi vähintään 30 opintopisteellä pääopiskelun alalta. Tutkintohanke voi käsittää vähemmän kuin 30 opintopistettä, kuitenkin vähintään 15 opintopistettä, jos opiskelija on jo suorittanut itsenäisen hankkeen toisessa syklissä vähintään 15 opintopisteellä pääopiskelun alalta tai vastaavalla ulkopuolisesta opinto-ohjelmasta Ruotsi.

tutkimus

Tutkimus Lääketieteellisessä ja terveystieteellisessä tiedekunnassa

Tutkimuksemme kattaa koko lääketieteen alan kokeellisesta perustutkimuksesta potilaslähtöiseen tutkimukseen, terveystieteisiin ja kansanterveyteen. Keskitymme ammatti- ja tiedekuntarajojen ylittävään yhteistyöhön, yhdistelmä, joka on osoittautunut onnistuneeksi.

Pääsymaksut

Opetussuunnitelma

Apurahat ja rahoitus

Ohjelman lukukausimaksu

Uramahdollisuudet

Opiskelijoiden suosittelut

Tietoja koulusta

Kysymyksiä